Föreläsning om hot och våld i skolan

Den var inte direkt vad jag hade förväntat mig...I anmälan till föreläsningen stod det: vad får man göra? vad får man inte göra? var går gränsen? "Börja med skolan så löser sig resten"
Jag trodde att föreläsningen skulle vara mer konkret fokuserat på skolan, men om jag hade läst mailet noga skulle jag ha sett att personen som skulle föreläsa kom från ett företag som arbetar med friskvård och personsäkerhet. Föreläsningen handlade i stort om hur man ska samarbeta, personalen emellan, och mycket mindre fokuserat på skolan och eleverna. Föreläsningar om hur man ger varandra feedback i personalgruppen och att kroppsspråket är väldigt viktigt när man talar är något som jag har ganska god koll på. De frågorna som stod i mailet ägnade föreläsaren nog fem minuter till och för att svara på dessa hade han ett utdrag ur lagtexten där det står vad man får göra i form av självförsvar. Man FÅR ta tag i eleven om den tänker slå dig eller slår dig och man får försvara sig mot en elev som ger sig på dig eller om någon elev ger sig på en annan elev får man gå emellan. Ja, inte trodde jag att man bara ska stå och se på när en elev misshandlar en annan elev eller att man bara låter sig bli misshandlad själv. Jag trodde detta var självklart. Att man alltid får försvara sig eller försvara någon annan som utsätts!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0